مشاوره و برنامه ریزی درسی

خدمتی از گروه آموزشی سپنتا

 
نویسنده : حسین عبدالملکی - ساعت ٢:٥٩ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢ مهر ۱۳٩۳
 

ذهن متمرکز , پرش ذهن

حسین عبدالملکی

email:sepantaabdolmaleki@yahoo.com

دستیابی به حس"خوب مطالعه کردن"زمانی هستش که می خونیم و یاد میگیریم و از اینکه بخشی رو یادگرفتیم و پیش رفتیم حال خوبی داریم,در واقع چون بازدهی کارمون مثبت بوده به آرامش می رسیم  و در ادامه انگیره مطالعه مون بیش از پیش افزایش پیدا میکنه و به فکر قدم های بعدی هستیم,این یعنی نهایت لذت بردن از مطالعه و برنامه ریزی که ماحصل یک ذهن متمرکز هستش,در طرف مقابل این حس و حال,یه اتفاق معمولی که بعضی وقتا خیلی از ما درگیرش شدیم  این هستش که وقتی داریم مطالعه ایی رو انجام میدیم نمی فهمیم چی داریم میخونیم,یا شایدم می فهمیم ولی اصلا یادش نمیگیریم و تمرکز نداریم که به تسلط برسیم,به اصطلاح خودمون تمرکز نداریمو اعصابمون بهم میریزه و با گذشت دقیقه ها, پیشروی خوبی در مطالعه نداریم,همون موقع است که شاکی میشیم و دفتر و کتاب رو ول میکنیم و خودمون رو با یه کاره دیگه سرگرم میکنیم,اتفاقا همون موقع که خودمون رو سرگرم کار دیگه ایی می کنیم ,باز هم کلافه ایم و همش حواسمون به درس نخونده ایی هستش که نیمه کاره رهاش کردیم و بعدش با صدای بلند میگیم که خدایا ,آخه چرا داره همه چی بد پیش میره,به اصطلاح اسیر پرش ذهن میشیم.

با هر دو حالت فوق دست و پنجه نرم کرده ایم ولی کسی منکر این نیست که هر چقدر حالت اول در برنامه ی ما رخ بدهد اتفاقات خوب در انتظار ما خواهد بود.سوال اینجاست که کنترل این حالت ها به دست ما می باشد؟ما می توانیم حالت دوم را به حداقل برسانیم؟در پاسخ به این سوال ها باید گفت که ذهن ما در هر لحظه قدرت پردازش و ذخیره تعدادی کلمه را دارد,شاید شرایط متفاوت باشد و سرعت پردازش ذهنی با ذهن دیگری متفاوت باشد ولی موضوعی که آشکار می باشد این است که در لحظه فقط روی یک موضوع می توان تمرکز داشت,هنگامی که کار مطالعه انجام می شود,خواسته یا نا خواسته ذهن ما درگیر مسایلی می شود که عامل بازدارنده تمرکز اصلی رو ند مطالعه می شود,عوامل مثبت و منفی که خودمان موجب درگیری آنها با ذهنمان شده ایم.تا میتوانیم باید آنها را به حداقل برسانیم,به عنوان مثال داشتن تلفن همراه به عنوان یک وسیله کارآمد می تواند در هنگام مطالعه تبدیل به یک معضل شود, چرا که حتی یک پیامک می تواند ذهن ما را درگیر خود کند و اجازه پردازش مطالعه را به ذهن ما ندهد,دست به کار شوید تا آنجایی که می توانید شرایط خوب را برای ذهن خود ایجاد کنید تا ذهنی متمرکز و به دور از پرش داشته باشید!


 
 
انگیزشی پایدار
نویسنده : حسین عبدالملکی - ساعت ٢:٥٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢ مهر ۱۳٩۳
 

انگیزشی پایدار

حسین عبدالملکی

email:sepantaabdolmaleki@yahoo.com

 

بارها در مورد ایجاد انگیزه برای افزایش کیفیت مطالعه سخن به میان آمده و تاکید بر نگه داشتن انگیزه در راستای بالا بردن کمیت و کیفیت مطالعه شده است,چرا که وجود انگیزش عاملی برای سخت کوشی در مطالعه با بالاترین بازدهی می باشد.
در بررسی دفتر برنامه ریزی دانش آموزان متوجه موضوعی شدم,اینکه دانش آموزان در روزهای پس از حضور در جلسات مشاوره ایی یا برقراری ارتباط تلفنی با پشتیبان خود بیشترین ساعت مطالعه را داشته اند,این موضوع در ارتباط با دانش آموزانی که کارنامه خود را حضوری دریافت می کنند نیز صدق می کند ,چرا که آنها با توجه به تاثیر پذیری که در راستای هدف و هدف گذاری داشته اند حداکثر توان خود را به کار برده اند.
پس ایجاد انگیزه یک روش موفق است برای افزایش کیفیت و کمیت مطالعه درسی که یکی از توصیه های مشاوره ایی, تعمیم روش های درست به سایر روش ها می باشد و ما در اینجا نیاز به انگیزشی پایدار داریم تا در هر هفته بهترین حالت ممکن از برنامه ریزی و مطالعه را داشته باشیم.
وقتی پس از دریافت کارنامه انگیزه ی ما برای مطالعه افزایش پیدا می کند ,قاعدتا می بایستی اهدافی که در روز آزمون برای خود تعیین کردیم را همیشه در پیش و روی خود داشته باشیم تا عامل انگیزشی دایما وجود داشته باشد ,این خود تعریفی از انگیزشی پایدار است که کمک شایانی به ما خواهد کرد.
چه عاملی انگیزه ی شما را برای مطالعه بالا می برد؟می توانید آن را همیشگی کنید؟برای گرفتن پاسخ آن با پشتیبان و مدیر خود گفتگو کن.